meesterJelle.reismee.nl

De omgekeerde wereld

Hallo iedereen,

In mijn vorige blog (is dit de Zweedse droom?) kon je lezen dat ik vandaag ging ontdekken of het onderwijs in Zweden, hetzelfde of anders is dan in Nederland. Groep 4B van de basisschool in Hulsberg waar ik stage loop, volgt mijn blog op de voet en schreef deze reactie:

'Hoi meester Jelle,

Wat heb je uitgekozen voor de lunch? Vond je de Zweedse les moeilijk? Weet je nog een paar woorden die op het Nederlands lijken?
We zijn benieuwd hoe het daar op de basisschool gaat.
Misschien kun je ons een foto sturen.

Tot morgen en een fijne dag nog.

Groetjes,
de hele klas.'

Ik vind het super dat jullie zo betrokken zijn tijdens mijn reis

Wink
.

In deze blog beantwoord ik de vragen van mijn klas. Zo krijgen jullie ook meteen een beeld van wat ik vandaag heb gezien en gedaan.

Wat heb je uitgekozen voor de lunch?


In Zweden is er op de basisscholen een kantine waar de kinderen gratis warm kunnen eten. Er wordt alleen maar gezond eten bereid. Ik heb vandaag vegetarische lasagne gegeten met aardappels en groenten (Zij eten 1x per week vegetarisch).

Vond je de Zweedse les moeilijk?


Ik vond de Zweedse les opzich niet zo moeilijk omdat veel woorden hetzelfde uitzien als in het Nederlands. De uitdaging ligt vooral bij de uitspraak. Zij gebruiken andere tekens voor de uitspraak die wij in onze taal niet hebben.

Weet je nog een paar woorden die op het Nederlands lijken?


Ik weet er nog een paar

Wink
.

Bok- Boek.

Bil- (wij zouden zeggen bil, maar het betekent auto

Tongue Out
.

Bord- niet bord maar tafel.

Paus- niet de paus in Rome, maar het betekent pauze.

Ik was verrast over het onderwijs op een basisschool in Zweden (ik zeg een basisschool omdat wij nog andere scholen gaan bezoeken en ik niet meteen conclusies wil trekken). Ik heb een school bezocht in het centrum van Krisitanstad.

Wist jij dat.......

  • Er veel immigranten wonen in Zweden? Op de basisschool waar ik ben gaan kijken was 39% van de kinderen een immigrant (Iemand die niet geboren is in het land waar hij/zij nu woont.)
  • Er minder kinderen in een klas zitten dan in Nederland?
  • Een klas meerdere meesters of juffen kan hebben? (ja, dat kan bij ons ook, maar ook samen les geven?)
  • Onderwijs in Zweden gratis en voor iedereen is?
  • De kinderen buitenspelen ook al regent het?

Dus in sommige punten lijkt het onderwijs in Zweden wel de omgekeerde wereld.

In mijn volgende blog noem ik meer weetjes. Als jullie vragen hebben, kunnen jullie altijd een reactie achterlaten. Ik beantwoord deze dan zo snel mogelijk

Wink
.

Morgen ga ik weer een school bezoeken en gaan we nog eens naar de universiteit van Krisitanstad. Daar maken wij kennis met studenten uit andere landen die studeren aan de universiteit.

Hoe dit afloopt lees je in mijn volgende blog.

Tot snel!

Smile

Reacties

Reacties

Groep 4B

Hoi meester:)!

Leuk dat we uitgebreid antwoord hebben gekregen op onze vragen.

Dankjewel voor de foto's die we per mail ontvangen hebben;)!

Hebben jullie lekker weer?
Wij kijken nu helaas naar de regen buiten:(.

We kijken uit naar het volgende verhaal!

Groetjes van de hele klas:D!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!